Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista

blog.Etuovi.com

LKV-koe pakolliseksi kaikille kiinteistönvälittäjille?

Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton (KVKL) pamautti toimialalle melkoisen pommin jouluviikolla, kun liitto lehdistötiedotteessaan vaatii jatkossa kaikilta kiinteistönvälitystehtävissä toimivilta LKV-kokeen suorittamista.

LKV-tutkinto on siis Keskuskauppakamarin järjestämä koe, jolla alalla toimiva henkilö saa oikeuden kutsua itseään kiinteistönvälittäjäksi. Kiinteistönvälitysliikkeitä säätelevän lain vaatimuksena on myös, että jokaisessa alalla toimivassa yrityksessä on vähintään yksi LKV-tutkinnon suorittanut henkilö ”vastaavana hoitajana”.

Kuitenkin suurin osa suomalaisista ”kiinteistönvälittäjistä” ei ole LKV-tutkintoa suorittanut - tai välttämättä minkäänlaista alan koulutusta. Yritysten riveissä on paljon "asuntomyyjiä" ja "myyntiedustajia". Toki merkittävä osa näistä henkilöistä on pätevöitynyt tehtäviinsä vuosien kokemuksensa myötä.

Sen sijaan alalle lähteville uusille työntekijöille ei nykyisin ole minkäänlaisia vaatimuksia. Lähes kaikista vastaavan tasoisista tehtävistä ja eurooppalaisista käytännöistä poiketen kuka tahansa voi alkaa ”kiinteistönvälittäjäksi”, mikäli saa työpaikan alan yrityksestä.

”Välityspalvelu on Suomessa pääsääntöisesti ammattimaisesti hoidettua, mutta liian paljon asuntokaupassa kohdataan myös ongelmia, jotka olisi voitu ehkäistä toimimalla ammattimaisemmin.”

Yllä oleva lause on poimittu KVKL:n tiedotteesta, ja kertoo hyvin mikä nykytilanteen keskeinen ongelma on. Kiinteistönvälittäjien maine ja arvostus on käytettyjen autojen kauppiaiden tasolla; eli yksi Suomen epäarvostetuimmasta ammateista. Pieni mutta valitettavan ammattitaidoton vähemmistö on onnistunut likaamaan välitysyritysten pesän.

KVKL:n linjaus on varsin dramaattinen muutos alan toimintatapoihin, mutta erittäin tervetullut keskustelun avaus. Jonkinlainen koulutus ja osaamisen tarkistus on paikallaan varmasti kaikille kiinteistönvälityksessä toimiville henkilöille. Samalla kuluttajat saisivat varmuutta siitä, että yhtä heidän elämänsä isoimmista kaupoista hoitaa alan ammattilainen - ja kiinteistönvälittäjien arvostus todennäköisesti nousisi ajan myötä, kun negatiiviset kokemukset vähenisivät.

Pitäisikö LKV-tutkinnon suorittamisen olla pakollista kaikille kiinteistönvälittäjille? Uskaltaisitko antaa kotisi myyntiin ”myyntiedustajalle”, jolla ei välttämättä ole esimerkiksi minkäänlaista lainopillista koulutusta asuntokaupan kiemuroista? Luuletko että LKV-kokeen pakollisuus voisi vaikuttaa kiinteistönvälittäjien ammatin arvostukseen positiivisesti?

- Matti


Myyntijohtaja LKV kirjoitti 23.12.2010 - 13:15
Ihan järkevä ajatus. Mutta poistaakose ongelman että ammattitaidottomat pääsevät alalle liian helposti? Ei. Syystä että paras pätevöityminen asuntokauppaan tehdään tekemällä kauppaa ammattilaisten valvovien silmien alla.

Välitystyö kun on puhdasta myyntityötä, eli jos et myy, et saa kauppaakaan. Jos et saa kauppaa, et saa kokemustakaan. Vaikka olisi viisi LKV:ta.

Läpäiseekö luontaiset myyntitykit helposti LKV:n? Kokeen ollessa nykyisessä muodossaan, ei. Kaupantekijät ovat usein ekstroverttejä, energisiä, nopeita liikkeissään, hieman "adhd:ita". LKV koe taas tukee introverttejä, rauhallisia asiaan paneutuvia pohdiskelijoita joilta itse myyntityö ei taas onnistu.

LKV koe on puhdasta juridiikkaa ja perustuu essee kysymysten luku ja referointitaitoon/ lakikirjan hallintaan. Se ei ole moneltakaan osin lähelläkään käytäntöä.

Esittämäni vaihtoehto olisi että LKV kokeen tilalle koe jossa mitataan kaverin kapasiteettia monelta osa-alueelta ja jossa testattaisiin kaverin henkistä kapasiteettia enempi käytönnöntyötä tukevilta osa-alueilta.
Matti Liljaniemi kirjoitti 30.12.2010 - 15:02
Välitysliikkeen kannalta tietysti olisi tärkeää saada yrityksen palvelukseen henkilöitä, jotka ovat sekä kovia myyjiä että osaavia asuntokaupan ammattilaisia.

Kuluttajan (sekä myyjän että ostajan) vinkkelistä taas tuo lainopillinen puoli korostuu - sillä kuten KVKL:kin lausunnossaan toteaa on osaamattomuus näissä asioissa se mikä ongelmia aiheuttaa.

Mutta siinä olet oikeassa, että nykymuodossaan LKV-koe ei ihan oikeita asioita mittaa. Hyvin erityislaatuiset kiinteistökaupan tapaukset, joissa pitäisi tietää hallinnanjakosopimusten, perikuntien jne. jne. kaikki lainopilliset piirteet eivät kuvasta kiinteistönvälittäjän jokapäiväistä arkea.

Ihan jokaisen alalla toimivan ei minun mielestäni tarvitse tietää joka ikistä detaljia. Sitä varten liikkeellä voi sitten olla se nykymallin mukainen vastaava hoitaja, jolta voi pyytää neuvoa.

Nyky-LKV voisi omissa ajatuksissani olla se jonkinlainen expertti-tutkinto, ja rinnalla tuotaisiin sitten kiinteistönvälittäjän ammattitutkinto, jossa keskityttäisiin enemmänkin niihin asunto- ja kiinteistökaupan arkipäiväisiin, lähes joka kaupassa vastaan tuleviin tapauksiin. Ja tuollaisen tutkinnon suorittaminen X kuukautta firman palvelukseen astumisen jälkeen olisi edellytyksenä alalla toimimiselle.
Myyntijohtajako kirjoitti 05.01.2011 - 17:36
Kiinteistönvälitysala on luvan varainen elinkeino,kuten ilmeisesti myös apteekkitoimintakin? Sielläkin tarvitsee olla alan vankka kolutus jotta pääsee työntekoon.
Ja näinä aikoina, olen havainut, että sielläkin täytyy osata myydä. Alalle ei pääse ("helppoheikit") ellei ole alan koulutusta. suoritettu.
Kiinteistönvälitysalallahan vaaditaan LKV-KOKEEN hyväksytetysti suorittamista vain vastaavilta hoitajilta ja niitä on vain yksi per. toimisto. Muu väki on mitä on!!!

Se mikä mahdollisesti aiheuttaa ko. alalla "huolimattomuutta" on perinteinen kateus ja ahneus. Alan toimijat ovat pääsääntöisesti pelkästään proviopalkkaisia työnmtekijöitä. Kilpailu "välittäjien" kesken on armottoman kovaa ja siinä saattaa unohtua hyvä välitystapa kokonaan.
Lait ja asetukset vaativat alan yrityksiltä vastuuvakuutuksen olemassa oloa. Tätä viralliset alan valvojat ovat ilmeisesti "ainakin" tarkistaneet yrityksiltä Tämän vastuu vakuutuksen olemassa olon kannattaa palveluja käyttävän kuluttajan tarkistaa, jotta "vahingon" sattuessa löytyy korvauksen maksaja.

LKV-KOKEEN aikä minkään LKV-tutkinnon (kyseistä tutkintoa ei ole olemassa) hyväksytetysti suorittaneita on alalla yllättävän vähän alan toimijoiden määrästä, näin epäilen.

Se ,että millainen tulevaisuuden LKV-KOE tulee olemaan, että se kohtelisi kaikkia tasapuolisesti on varmasti hankala hahmoittaa.
Kiinteistönvälittäjän ammattitutkinnossa on arvostelu kolmikantainen ja yhtenä arvoijana on oma työnantaja. Joten se siitä tutkinnosta. Kehitettävää on valtavasti alan koulutuksen tulevaisuudessa, ja toimeen on tartuttava heti. Lainlaatijat hereille myös.
Anonyymi kirjoitti 07.01.2011 - 23:54
Eroittaako kuluttaja eli alan palvelujen käyttäjä, mikä ero on LKV-KOKEEN suorittaneen ja ns. muun välillä. Eli tietoa kuluttajille lisää aiheesta.

LKV-KOKEEN sisältä on tosiaan niin kuin Myyntijohtaja kertoi. Miten sitä voitaisiin uudistaa, että todelliset myyntitykit oivaltaisivat asian.
Tässä homassa täytyy hallita alan asetukset ja lainsäädännät sekä myös myyninpsylogia. Ja se joka hallitsee molemmat aihepiirit, niin varmasti menestyy alalla ja hänen asiakkaansa ovat tyytyväisiä sekä varmasti suosittelevat hänen käyttämistään tuttavilleen.
Kirjoitusvirheet saa korjata, pääasia on ettei ajatus katkea!!!!!
Anonyymi kirjoitti 09.01.2011 - 10:23
Kaikkien pitäisi käydä kiinteistöalanammattitutkinto ( KIAT), Lkv on minusta liikaa arvostettu ja väitän, että ne jotka ammattitutkinnon ovat suorittaneet ovat enemmän ammattitaitoisempia kuin vain LKV-KOKEEN suorittaneet.
Anonyymi kirjoitti 10.01.2011 - 11:22
Aivan, koe on koe ja tutkinto on tutkinto.
Kokeen voi suorittaa kuka tahansa,mutta KIAT edelyttää alalla toimintaa.
Tutkinto muodostuu opiskelun eta- ja lähipäivistä sekä tehtävien suorittamisesta. Opiskelua auttaa myös opiskelijakaverit, jolloin koetuista kokemukista on lisäarvoa opiskeluun. Jopa opiskelun motivaattio tekijänä opiskelukavereista saattaa olla isokin hyöty. Tutkinnon sisällöstä voidaan olla montaa mieltä. Sen sisältöä kannattaa kehittää. Ja arvostelu suoritetaan kolmikantana,jossa yhtenä arvioitsijana on oma esimies/yrittäjä/elinkeinonharjoittaja Oho !!!!
Voisi olla erinomainen asia, että tietyn ajan kuluessa alalle tulemisesta olisi suoritettva kiinteistönvälittäjän ammattitutkinto.
Anonyymi kirjoitti 14.01.2011 - 09:10
Tuo eka juttu, jossa Matti kertoo tai kirjoittaa LKV-tutkinnosta. Sellaista tutkintoa ei ole edes olemassakaam, on vain LKV-KOE ja sillä sipuli!!!!! Jo sanat tutkinto ja koe eroavat toisistaan paitsi, että niissä on eri kirjaimet. Koe on muutaman tunnin tapahtuma johon kokeseen osaliistunut on valmitaunut kukin omalla tavallaan. Tutkinto on kestoltaan pidempi,jopa valvottu opiskelutapahtuma sen järjestäjän taholta.
Onhan näin, Matti ? Jos/kun joku tietää tai tuntee LKV-TUTKINNON, niin kerro minullekin !!! Alalla on Kiinteistönvälittäjän ammattitutkinto, joka on kestoltaan ainakin vuoden. Se omalta osaltaan saattaa valmentaa opiskelijaa viralliseen LKV-KOKEESEEN eli Laillistettu kiinteistönvälittäjä.
Matti Liljaniemi kirjoitti 14.01.2011 - 09:45
Hyvää keskustelua aiheesta, ja keskustelu varmasti vain kiihtyy, jos KVKL:n ehdotus tästä etenee.

LKV-koe on tosiaan koe - kuten itsekin otsikossa kirjoitin. Normaalissa, jokapäiväisessä kielenkäytössä usein puhutaan kuitenkin tutkinnosta. Ja näytetäänpä Keskuskauppakamarin sivuillakin puhuttavan muutamaan otteeseen "LKV-tutkinnon" suorittaneista.

Jos jatkossa kokeet ja tutkinnot muuttavat muotoaan, on silloin varmaan syytä kiinnittää huomiota siihen mistä puhutaan, mutta nykyisellään "LKV" lienee aika yksiselitteinen käsite.
Anonyymi kirjoitti 14.01.2011 - 12:55
Joo, olin itsekin yhteydessä Keskuskauppakamariin aiheesta. Väittivät vastuulisena ko. kokeen järjestäjänä, että käyttökiellessä on käytössä tuo tutkinto muoto. Mutta mitä tekemistä käyttökielellä ja kahdella eri asialla on. Olisi heilläkin korjattavaa asian käsittelyssä, lupasivat paneutua asiaan.
On myös havaittavissa, kun elinkeinonharjoittaja etsii toimijoita joukkoonsa, niin mainitaan ilmoittelussa tuo LKV-tukinto !!!! Ammattilaisia ??????
Anonyymi kirjoitti 14.01.2011 - 13:51
Ko.alalla ei ole syytä kirjoittaa vastaavaa hoitajaa lainausmerkkeihin. Vaan,sehän on alan lainsäädännössä oikein säädeltyä toimintaa. Jopa ko. henkilöllä on vastuuvelvoitteita toimensa hoidosta. Asianomaiset viranomaisethan päättävät hakemuksen ja asiaan perhetymisen kautta, kuka on velvollinen ko.tointa hoitamaan. Ja sen yhtenä tärkeänä pointtina on LKV-KOKEEN suorittaminen hyväksytetysti. Aiemmin edellytettiin ko. toimen hoitamiseen hankittua kokemusta käytännön toimista. Tämä vaade on poistunut vaateiden listalta. Yrityksen muu toimiva henkilökunta todellakin voi olla mitä tahansa. Riittääkö tämän yhden henkilön valvonta, kun usein hän osallistuu henkilökohtaisesti myös myyntityöhön!!!!! Kehitettävää todellakin tuntuu ko.ala vaativan
Anonyymi kirjoitti 14.01.2011 - 15:02
Eilinen kauppalehti tiesi kertoa, että syksyllä 2010 järjestetystä LKV-KOKEESTA pääsi 37 % läpi. Kokeeseen osallistui 312 henkilöä. Ja mitä siinä jutussa ihmeteltiin, niin noin 10 % ilmoittautuneista henkilöistä jäi saapumatta tilaisuuteen. Mistähän tämä mahtaa kertoa???? Aletaanko odottamaan uuden LKV-KOKEEN tulemista?iihen menee muuten aikaa, vai meneekö ?
Yrittäjä LKV kirjoitti 24.01.2011 - 08:41
Kiinteistönvälittäjän tulee olla luontainen myyjä. Tätä kykyä ei opeteta koulussa. Alalla on valtaisasti LKV päteviä, LKV EPP:ksi (elää puolison palkalla) tituleeraamiani välittäjiä joiden tulotaso on todella surkea. Tällaisella yhden kokeen läpäisseellä, kaupallisesti täysin kokemattomalla tyypillä voi levetä todella yksinkertainenkin paketti käsiin toisin kuin luontaisella lahjakkuudella joka puhuu toimeksiantoja kuukaudessa enemmän kuin LKV EPP kolmessa vuodessa.
Anonyymi kirjoitti 25.01.2011 - 13:06
Luontainen myyjäkin tuntee myytävän tuotteen. Tässä tapauksessa se tuote pitää sisälltään huomattavan määrän lakien ja asetusten tuntemista. Toimeksiantojem puhuminen ei yksin riittä. täytyy pitää myös puheistaan kiinni. Ja hankittu toimeksiantop ei ole vielä yritykselle kuin kuluerä. Sen jalostaminen tuotoksi vaatii vielä luontasiltakin myyjiltä oppimista. LKV EPP:t osaamialueen kehittäminen tapahtunee myyntipsylogian puolella.
Anonyymi kirjoitti 26.01.2011 - 11:40
Yrittäjä LKV on varmaan tietoinen, että luonatisen myyjäkin tarvitsee suorittaa LKV-KOE hyväksyutetysti, jotta hän voi olla KIINTEISTÖNVÄLITTÄJÄ. Näinhän lait ja asetukset asian määrittelevä. Virallisen kokeen hyväsytetysti suorittaminen oikeuttaa ainoastaan nimikeen käyttöön
LKV-KOE ei todellakaan mittaa henkilön luontaista sopivuutta ko.alalle. Vaan lueten ymmärtämisen. LKV-kokeen uudistaminen tai parannetun kokeen/tutkinnon olisi todellakin ajankohtaista. Sen suorittaminen määrätyssä ajassa karisisi "turhat" kokeilijat alata . Vain sitoutuminen opiskelun/koulutukseen käytännön työn kanssa saa "tuloksia" aikaiseksi.
Anonyymi kirjoitti 10.02.2011 - 14:24
Niin. sittenhän ne vasta ovat kiinteistönvälittäjiä, kun koe on suoritettu hyväksytetysti!!!! Nykyisen lainsäädännän mukaan mennään nyt !!!!
Anonyymi kirjoitti 13.04.2011 - 13:45
LKV pakollistaminen olisi erittäin kaivattua sillä nyt alalla vallitsee käytäntö, jossa francising yritykset palkkaavat pelkällä provisiopalkalla alaa tuntematonta väkeä. Heissä vaihtuvuus on erittäin suurta, sillä provisiolla et elä, jos et alaa tunne. Virheitä tehdään ja välityspalkkioita poljetaan olemattomiin. Välityspalvelua tarvitsevat asiakkaat saavat todella huonoa palvelua. mm. Kiinteistömaailma ja Open market kuuluvat tähän kastiin ns. liikeideansa mukaan. LKV tutkinnon pakollisuus tekisi alalle todella hyvää ja parentaisi toimintaa monella tapaa. LKV tutkinnon suorittaneita on Suomessa aika mukavasti ja ainahan sen voi suorittaa jos on todella kiinnostunut alasta ja sillä aikoo pysyäkin. Säälittää oikein ne ressukat jotka menevät töihin ko. firmoihin ja huomaavat muutaman kk päästä tulleensa pahasti huijatuksi. Kuluja syntyi kenties enemmän heille kuin palkkaa, mutta firmat ja niiden muutamat oikein palkatut työntekijät myyvät näiden rassukoiden vaivalla myyntiin hankkimat asunnot myöhemmin.
Anonyymi kirjoitti 14.04.2011 - 12:13
Täytyy muistaa, että VAIN LKV-KOKEEN HYVÄKSYTETYSTI suorittanut on KIINTEISTÖNVÄLITTÄJÄ. Muut ovat jotain muuta.
Kun palveluja käyttävät kuluttajat tämä asian tajuavat ja käyttävät KIINTEISTÖNVÄLITTÄJÄN palveluja niin ollaan menossa...... ainakin osaavaan palveluun !!!!!!!!!
Alan Konkari kirjoitti 01.06.2011 - 21:39
Jo pitkään alalla olleena ja vastaavana hoitajanakin toimineena (tunnettu ketju ja iso toimisto) voin todeta, ettei näillä Kiateilla ja Kedeillä ole alalla vaadittavaa osaamista lakiasioista. LKV on todellakin se paras alan tutkinto!!!
Alan Konkari kirjoitti 01.06.2011 - 21:44
Mainittakkoon vielä, että kaikki LKV:t onnistuvat suorittamaan Kiatin mutta vain harva Kiat LKV:n.
Navigon kirjoitti 09.06.2011 - 19:09
Tuntuisi olevan ikuisuuskysymys tämä kuka on ja mitä on. Olen itse tuommonen LKV ja KiAT:in suorittanut ja ei se tietenkään kenestäkään myyjää tee, sillä toiset ovat lahjakkaampia vakuuttamaan ihmisiä kuin toiset. Alan palkkaus on varmastikin se pointti sillä tavallisesti välittäjän leipä koostuu niistä tehdyistä kaupoista ja helposti vaan syntyy tilanne että hyvä välitystapa unohtuu, varsinkin jos kyseessä isompi putiikki jossa kaikki myy kaikkea. Tällöin tietenkin palkka jaetaan suhteessa ja syntyy vääntöjä jotka eivät varmasti sen paremmin toimeksiantajan kuin ostajien edun mukaisia - valitettavasti.

Tämmöstä KiAT tutkintoa suosittelisin kyllä myös aiemminkin LKV -kokeensa suorittaneille, koska siinä voi päivittää näppärästi tietonsa ja palautuuhan mieleen nekin seikat joiden kanssa ei päivittäin tekemisissä. Ymmärtääkseni pääkaupunkiseudulla LKV -kokeen suorittajille on haastavaa saada se lävitse koska käytännön kaupat ovat pääasiassa asunto-osake kauppoja... pohdippa sitte äkkipäätä näitä kiinteistön vesijättö ym. juttuja joilla suuri arvo tentistä läpipääsemiselle. Siihen ripaus osituksia, perintöoikeudellisia ja verotuksellisia kyssäreitä - niin kyllähän se työn lomassa perehtyminen on haastavaa. Sitte vielä jos essee maailma ei pelitä niin vaikeetahan se on läpi päästä. Tiedän henkilöitä jotka em. tentin suorittaneet ja sissus etten uskaltas ajatellakkaan että uskaltaisin asioitani heille valtuuttaa. Henkilökemiaa on tää bisnes ja etu on ahkerasti óttaa asioista selvää, koska siinä kehittyy itse ja kokonaisuudesta syntyy välittäjä. Ei muuta kun lämmintä kesää ja naatitaan...
LKV, KiAt kirjoitti 13.06.2011 - 09:27
On jotenkin säälittävää, että keskustelun alussa ehdotetaan LKV- kokeen muuttamista niin, että myös ekstrovertit myyntitykit läpäisisivät kokeen. LKV- kokeen perinteisesti läpäisee vain noin vajaa kolmasosa yrittäneistä. Pitäisikö koetta siis kuitenkin helpottaa, että jokaiselle saataisiin LKV käyntikorttiin?? No ei todellakaan!


Alan arvostus on surkea. Jokainen alalla toimiva voi vain katsoa peiliin.

Miten alan imagoa kiillotetaan? Sillä, että koulutuksesta tulee pakollinen. Ei kai sairaanhoitajakaan kouluttaudu työn ohessa? Miksi sitten asuntomyyjä, joka kuitenkin tekee työtään perheiden monasti ainoan omaisuuden parissa?

Itse olen nähnyt, kun tunarit tekee sotkuja ja sitten riidellään oikeudessa. Meno on välillä räävitöntä, eikä asiakaspalvelusta ole tietoakaan. Asiapaperit ovat levällään, eikä tietoutta myyntikohteesta nimeksikään. Kiinteistönvälittäjän titteliä käytetään täysin vapaasti, vaikka sitä ei saa käyttää muut kuin LKV- kokeen suorittaneet. Jopa eräs yritys ilmoitti Kauppalehdessä uudesta työntekijästään nimikkeellä kiinteistönvälittäjä, vaikka henkilö ei takuulla ollut LKV.

Sitten nämä " Noudatamme hyvää välitystapaa" yritykset. Ilmoituksesta puuttuu välityspalkkiot, vaikka ne pitäisi ilmoituksessa olla, jos samalla tarjotaan välityspalvelua. Tai sitten välityspalkkioita ei ilmoiteta lain vaatimalla tavalla... Myydään asuntoja pelkällä kokonaisneliömäärällä, vaikka se on kiellettyä. Mikä viidakko!

Koita tässä sekasotkussa sitten parantaa alan arvostusta?

AINOA KEINO PELASTAA ALA ON VAATIA KAIKILTA ALALLA TOIMIVILTA LKV. Opiskelevat vaikka sitä ennen KiAt:n, mutta silti tuo LKV- vasta mittaa osaamisen. Vaaditaanhan LKV- koe jopa juristeilta, jos mielivät toimia välitysyrityksen vastaavina hoitajina.
KiAT, LKV kirjoitti 14.06.2011 - 14:51
Alalla toimivana olen ehdottomasti LKV:n kannalla. KiATin läpäisevät kaikki, tiedän tapauksia, joissa ollaan menty läpi työkavereiden vastauksilla ja hyvällä tuurilla. LKV-kokeen läpäisy vaatii lukemista ja syvällistä perehtymistä alaan. Tehtävät ovat jokapäiväisiä tilanteita, jotka välittäjän tulee hallita. Mielestäni LKV:n suorittaminen on kohtuullinen vaatimus alalla, jossa käsitellään ihmisten suurinta omaisuutta ja nostetaan (parhaimmillaan) myös huikeaa liksaa. Yrittäjänä kiinnittäisin enemmän huomiota henkilökunnan koulutukseen - se kertoo myös työntekijän halusta sitoutua alalle.
Navigon kirjoitti 14.06.2011 - 18:38
Siis lakitoimistonhan voi perustaa ihan kuka vaan ja jos et kuuluu asianajajaliittoon niin siinähän hoitelet ihmisten asioita. Vastuukysymykset onkin eri juttu. Välitysalalla onneksi edellytetään vastaavalta hoitajalta LKV:n suorittamista, muttei sekään ole mikään tae että homma pelittää niinkun pitää... Lääninhallitus toki valvoo mutta siinä vaiheessa ku virhe tapahtunu ni saattapi olla monta juttua ennenku se on selvitetty...
Kiat kirjoitti 20.06.2011 - 11:51
Toimin 25 vuotta asiakaspalvelutyössä esimieshommissa myynnin ja markkinoinnin parissa. Paikkakunnan vaihdon takiavaihdoin alaa - kiintiestövälittäjäksi. Suurimman järkytyksen koin asiakaspalvelupuolella. Onnekseni pääsin Markkinointi Instituutin järjestämään Kiat koulutukseen - louluttajilla on eroja. Reilun vuoden ajan meitä opetti lakimies ja kävimme läpi Kiinteistölainsäädännön Lakikirja kädessä. Tehtävät tuli todela tiukkaan tahtiin ja ne käsittelivät oikeita asioita joihin tieto piti hakea Lakikirjasta. Tiukoilla jaksoila tuli 11 tehtävää. Ne jotka jättivät tehtävät rästiin - luullen että ehtivät tekemään myöhemmin - tippuivat kurssilta pois puolessa välissä- Ja lopussa ne jotka eivät olleet suorittaneet kaikkia tehtäviä hyväksyttävästi - eivät saaneet todistusta eivätkä tutkintoa. Suoritin tutkinnon kiittettävästi ja minulla ainakin oli loppuhaastattelussa neljä kilpailijan edustajaa eikä oman työnantajan. Mutta voi olla että jo son ison ketjun kautta, niin arvioijat ovat omasta porukasta.
Monia koulutuksia ja useamman tutkinnonkin suorittaneena Markkinointi Instituutissa koulutus oli loistava. Pieni miinus - markkinointiin puututtiin liian vähän ja asiakaspalvuluun ei ollenkaan.
Alalla yleisesti ei ole ymmäretty ollenkaan asiakaspalvelun merkitystä.

Testasin itseni ja luin vanhoja LKV kokeita ja vastasin kysymyksiin - hyvin meni nekin. Asiakkaani saan suurimmaksi osaksi suosittelijoista ja olen paras myyjä meillä. Kolleega kävi suorittamassa LKV:n viime vuonna - tosin hänellä ei ole yhtään toimeksiantajaa ja peräti yksi kauppa vuoden aikana. Minulla on autossa ehkä kilometrejä enemmän ja minulla on puhelinlaskut isompia. Asiakkaat myöskin ihmetelevät kun vastailen meileihin heti ja esittelyt järjestyy silloin kun heille sopii.

Myyjää ei Kiat eikä LKV kenestäkään tee ... mutta Kiat antaa varmuutta ja luo tietyn ammattimaisuuden alalle.
LKV, KiAt kirjoitti 22.06.2011 - 09:15
Tuosta äskeisestä tekstistä jälleen huomaamme, miten titteliä kiinteistönvälittäjä käytetään väärin. KiAt:in suorittaminen ei oikeuta käyttämään kiinteistönvälittäjä termiä.
anomymi kirjoitti 19.07.2011 - 19:32
Teemu Tuominen, YKV, LKV, AKA kirjoitti 21.07.2011 - 10:04
Varsin mielenkiintoinen aihe, johon oikeaa vastausta ei mielestäni voi edes antaa. Nykyinen tilanne on huono - siis se, ettei ole mitään koulutusvaatimusta.

LKV-pätevyys ei ole missään nimessä käsikynkässä myyntitaidon kanssa, mutta koulutusvaatimusta puuhataankin perässä kulkevan reklamaatiovanan lyhentämiseksi. Kiinteistönvälitys ei ole mielestäni puhdasveristä myyntityötä vaan ennemminkin asiantuntijahommaa. Oikealla hinnalla myyntiin otetut kohteet, joiden selonottovelvollisuus hoidetaan kunnolla ja markkinointimateriaali laaditaan huolella, menevät kaupaksi ja reklamaatioita tulee aniharvoin. Tässä lainopillisella osaamisella on oma vankka asemansa.

Suunnitteilla olevassa laissa ideana on, että asiakasrajapinnassa saisi tehdä työtä vasta kun vaadittava pätevöityminen on kunnossa. LKV -kokeeseen (tai muuhun vastaavaan) treenatessa ehtisi oppia rauhassa alan yleisiä toimintamalleja ja vältyttäisiin siltä, että torstaina työnsä aloittanut välittäjä on sunnuntaina hoitamassa jonkun esittelyjä. Enpä tunne Suomessa mitään muuta alaa, jossa muutamassa päivässä laitetaan uusi työntekijä ammattilaisen työtehtävää hoitamaan - edes Mäkkärissä ei tapahdu niin! Provisiopalkkaus johtaa helposti tämäntapaisiin ongelmiin ja lyhytnäköisesti ajatellen työntekijä pyritään saamaan tuottavaksi välittömästi työsuhteen alusta. Mikäli palkkaavan yrityksen tase ja kassa tätä vaatii, moni muukin asia on jo pahasti pielessä. Tämä koko paketti johtaa sitoutumisen puutteeseen ja siksi osa välittäjistä kiertää firmalta toiselle.

Kannatan itse ehdottomasti jonkinlaista pakollista koulutusta alalle tuleville, mutta en pidä LKV-pätevyyttä siihen välttämättä parhaana vaihtoehtona. Jokin muu esim. 3kk kestävä koulutus, joka sisältäisi lakiasioiden lisäksi rakennustekniikkaa, myyntiä/markkinointia, valokuvaamista, tietotekniikkaa yms. voisi olla parempi. Samalla saisi hyvän käsityksen siitä, minkälaisia asioita välitystyöhön kuuluu ja voisi heti alkuvaiheessa huomata, jos ala ei olekaan ihan sitä mitä odotti.

Jäämme siis odottamaan, mitä viisaat päättävät.
noviisi kirjoitti 14.08.2011 - 22:52
Niinpä, harmillista kun kuluttja eli ko.palvelujen käyttäjä ei halua/osaa valita ammattilaista ammattityöhön. Ikävää, että myös ko. alan yrittäjät ovat lähteneet isolla joukolla "palkkaamaan" ei koulutettuja henkilöitä tähän vaativaan tehtävään. Kai se sitten on niin, että kilpailu pakoittaa näin toimimaan. Henkilöt ovat pääsääntöisesti proviopalkkaisia ja jotta "työtä/mahdollisuuksia" riittäisi ovat pakoitettuja toimimaan alhaisella palkkio tasolla ja samaalla kohteen hintapyyntö ylös niin toimeksiantosopimuksia riittää. Kuinka käykää yrityksen kannattavuuden kannalta tämä yhtälö kun alkaa myös myyntiajat pidentymään?
Kuka "huijaa" ja ketä ????
Ratkaisu kirjoitti 21.10.2011 - 09:31
Ratkaisu asiaan:
1) Pakollinen riittävä koulutus kaikille alalle aikoville. Ammattitaitoa ei saavuteta vuoden koulutuksella eli sen tulee olla pidempi.
2) Palkkarakenteen muutos. Peruspalkka (riittävä) jokaiselle ja provikat päälle.
3) Alalla franchising-yrityksissä toimivat yrittäjät ovat pahin este muutoksille. Miksi? Koska he eivät halua muuttaa palkkarakennetta oman ahneutensa ja voiton maksimointipyrkimyksensä vuoksi.
4) Muutos? Se syntyy jokaisen yksittäisen toimijan muuttaessa tietoisesti toimintatapaansa. Työn täytyy olla tietoista, suunnitelmallista ja tavoitteellista.
Peppi kirjoitti 31.10.2011 - 22:23
Nykyään joka toinen kaverin kaveri on "kiinteistönvälittäjä" = juuri peruskoulun häthätää läpäissyt henkilö, jolla ei ole mitään kokemusta asutonkaupoista tai sen puoleen asiakaspalvelusta/myynnistäkään. Sitten niin polleasti esittäydytään kiinteistönvälittäjinä, vaikka LKV-tutkintoa ei olla nähtykään. Puhumattakaan niistä epäammattimaisista arvioista ja muusta työn tasosta.

Että ihan tervetullut vaatimus! Ihme, ettei aiemmin ole vaadittu LKV:tä, vaikka esim. Ruotsissa edellytetään usean vuoden korkeakouluopintoja välittäjiltä.
Sanna,OTK kirjoitti 11.11.2011 - 18:25
Välittäjän tehtävästä selviää kun muistaa noudattaa hyvänvälitystavan ohjeita. On huolellinen toiminnassaan, jos ei tiedä selvittää ja ilmaisee tämän myös toimeksiantajalleen. Kuuntelee asiakasta, hoitaen sovitut tehtävät.
Käytännön työssä ansioituneen välittäjän matkassa oppii kyllä. Vastuuta voi lisätä myös asteittain. Tässä välitysliikkeen tuella ja asenteella on ratkaiseva merkitys.
Tehdään parhaamme...muistaen että hyväksi välittäjäksi tullaan asteittain. Koe on tapa tarkistaa opittua. Tietoja täytyy myös osata päivittää. Itselläni ei ainakaan ole varaa jäädä patsastelemaan tutkintojen taakse.
Risto kirjoitti 19.01.2012 - 14:39
Joskushan "ei alalla" olleella on enemmän kontakteja uusiin, potentiaalisiin asiakkaisiin, kuin jo pitkään alalla ollut. Mutta toki perus välittäjän hommat pitää osata ja ymmärtää se mapillinen siitä paperi-sodasta.
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code